Új év, új én? – Miért nem működnek az újévi fogadalmak?

Csirmaz Luca
Nagyon sokan beleesünk abba a hibába, hogy csak azért, mert fordítunk a naptárunkon, már irreális elvárásokat is támasztunk az évhez: „januártól lefogyok, egészségesen eszek, eljárok edzeni”… De miért fuccsolnak be olyan hamar ezek a fogadalmak, és hogyan lehet valóban életmódváltásba kezdeni?

Van valamilyen különös bűbája a hónap- és évfordulóknak: decemberben rám talál a szerelem, március a karrieremnek kedvez, az újévtől meg természetesen megvalósítok mindent, amit eddig a szőnyeg alá söpörtem: sokan odáig is fokozzák ezeket a fogadalmakat, hogy úgy érzik, újévtől itt az alkalom, hogy mindent másképp csináljanak, és egyenesen új emberré váljanak. Igen ám, csak ezek az önmagunknak tett, pontosan kijelölt és nagyravágyó ígéretek általában kudarcba fulladnak. De miért is?

Az egyik oka az, hogy ezek a fogadalmak általában túl drasztikus változást követelnek meg egyik pillanatról a másikra. Szépnek tűnő elhatározás, hogy januártól leszokom a cigarettáról egyik napról a másikra, vagy soha többé nem eszem cukrot/szénhidrátot, azonban ha eddig elszívtam naponta egy dobozzal, vagy mindig egy vekni fonott kaláccsal indítottam a napot, akkor valószínűleg ez kevésbé fog sikerülni.

Amikor pedig szembesülünk azzal, hogy szép szavaink ellenére mégis egyszer-kétszer ráfanyalodunk, „csalunk”, visszaesünk a régi szokásunkba, az rengetegszer bűntudatérzéssel jár, ami csak megerősíti bennünk azt, hogy „mi nem is vagyunk képesek erre”. És ilyenkor csalásunkat nem apró megbotlásnak tekintjük, ami nem jelenti azt, hogy erőfeszítéseinknek nem lenne értelme, hanem hajlamosak vagyunk rögtön fel is adni az egészet. „Hát most nem lett az újévben új én, majd megpróbálom jövőre”.

Kutatások kimutatták, hogy azok, akik megértőbbek magukkal akkor, ha olykor-olykor eltérnek a felállított céloktól, akik kevésbé mindent-vagy-semmit diétát, vagy életmódváltozást vezetnek be, azok sikeresebbek is abban, hogy ehhez tartsák magukat.

Miért is? Az önkontrollunk – bármennyire is sok ezer év evolúciója van mögötte – sok többi, mentális képességünkhöz hasonlóan véges: ha túl sok kihívás elé állítjuk, könnyedén kimerül. Egy vizsgálatban (1) például egy csapat résztvevőnek ellen kellett állnia vagy egy tál eléjük rakott csokoládénak, vagy zöldségnek, miközben egy feladatot kellett megoldaniuk. Azok a személyek, akiknek az önkontrolljuk kimerítőbb használatára volt szükség, vagyis a csokinak kellett ellenállniuk, rosszabbul teljesítettek a kapott feladatban, és hamarabb fel is adták azt, mint azok, akik a legtöbbünk számára talán kevésbé ínycsiklandó zöldségnek álltak ellent.

Ezért is érdemes a legtöbb dologban nem szigorú szabályokat állítanunk magunk elé. A teljesen kimerülő önkontroll ugyanis még nagyobb a céltól való eltéréshez vezethet, például falásrohamokhoz. Ha az apró megbotlásokkor pedig kellően megértők vagyunk magunkkal – ám mégis szem előtt tartjuk, hogy miért fontos számunkra az adott változás – akkor elkerülhetjük azt a bűntudatáradatot, ami csak fokozná inkompetencia érzésünket, és fogadalmunk feladását.

A másik meghatározó oka annak, hogy miért is buknak el ezek a fogadalmak, hogy sokszor nem látjuk be, hogy a valódi változás egy hosszútávú, és olykor közel sem egyszerű folyamat: szokásainkat átformálni idő, és energiaigényes dolog, és mivel bármi, ami megszokott az agyunknak már „könnyebb”, kevésbé fárasztó, ezért nagy lehet a csábítás, hogy olykor értelmetlennek tűnő szokásainkat, mintáinkat is a végtelenségig folytassuk. A jó hír az azonban, hogy mindent meg lehet szokni, és ismerőssé tenni, és hiába hogy a megszokott életünket annyira egyszerűnek tűnik élni, régi cselekvésektől nem várhat az ember új eredményeket.

De akkor hogyan állítsunk fel olyan célokat, amiket esélyünk is van betartani, és ezáltal elérni a végső, vágyott életmódváltást, vagy „új ént”? A pszichológiában az eredményes célkitűzésre a SMART formulát javasolják, ami annak a rövidítése, hogy célunk felállításakor figyeljünk oda arra, hogy:

  • S: a cél legyen kellően specifikus, vagyis: ahelyett, hogy „egészségesebben fogok élni”, határozzuk meg, hogy konkrétan miben szeretnénk egészségesebbek lenni, például „többet fogok mozogni”.
  • M: a cél legyen mérhető, vagyis pontosan tudjuk követni, hogy elértük-e azt: a „többet fogok mozogni” célt itt tovább kell bontanunk például arra, hogy „hetente kétszer elmegyek kocogni félórára”
  • A: a cél legyen akció-orientált, vagyis konkrétan tudjuk cselekvésbe fordítani: a „jobb ember leszek” kevésbé megfogható például mint az, hogy „kedvesebb leszek idegenekkel, és többet segítek a családomnak”.
  • R: a cél legyen reális: ha elérhetetlen célokat állítunk magunk elé, azzal rögtön kudarcra ítéljük tervünket: valószínűleg nem fogunk 30 kg-t fogyni egy hónap alatt, vagy maratont futni egy héten belül, ha most a konyhától a nappaliig elfáradunk. Viszont az is fontos, hogy célunk motiváló legyen, a túl könnyen elérhető célok sem fognak cselekvésre késztetni minket!
  • T: a cél legyen tervezhető, jelöljük ki pontosan, hogy mikorra szeretnénk elérni a vágyott célt/ mikor fogjuk beépíteni az időrendünkbe. Például: „február elejéig le fogok fogyni öt kilót”.

Ezeket a pontokat figyelembe véve már közeledhetünk ahhoz, hogy egy olyan hónap, olyan év, olyan élet álljon előttünk, ahol visszanézve büszkék vagyunk arra, hogy minden egyes nap önmagunk jobbá tételét, a fejlődést, és nem a kifogásokat választottuk. Mindig emlékeztessük azonban arra magunkat, hogy a változási folyamatnak nem kell tökéletesnek lennie – valószínűleg nem is lesz az – de már az apró cselekedetek is hosszú távon olyan fordulatokat hozhatnak az életünkbe, hogy később visszanézve szinte meg sem ismerjük a mai „rossz” szokásainkat. Mindehhez pedig szerintem felesleges az új évet, új hónapot, vagy egyáltalán a következő napot is megvárni: mert kezdhetek egy új életet felépíteni bármely nap bármely órájától.

Hivatkozások

  • Baumeister, R. F. & Vohs, K. D. (2007). Self-Regulation, Ego Depletion, and Motivation. Social and Personality Psychology Compass, 1(10).
Minden bejegyzés a szerző saját független véleménye és értékelése, a Tesztevőket jogi felelősség nem terheli.
LÉGY EGY PROFI CSAPAT TAGJA,

JELENTKEZZ
TE IS TESZTEVŐNEK!

Ha szeretnél te is kipróbálni új helyeket, vagy vérbeli profiként rengeteg megosztandó kedvenced van, csatlakozz csapatunkhoz és legyél te is tesztevő.

Készen állsz, hogy elárulj pár részletet magadról?

Tesztevők Jelentkezz Kép

Tedd meg az első lépést

A fiatal, lendületes titánok, akik mindent felkutatnak, hogy senkinek se kelljen a legelejéről kezdeni. Csapatunk csak az ételek iránt érzett rajongásával kapcsolódik bármely helyhez, termékhez, így biztos lehetsz, hogy mindenkit pártatlanul ítélünk meg és alaposan “átrágjuk” magunkat a részleteken.

Fontos szempont a kiválasztásnál, hogy képes legyél olvasmányosan megfogalmazni a tapasztalatot és készíteni egy szép képet a poszthoz. Csak ne feledd: előbb a fotó, aztán az élmény, végül az írás! Legalábbis szerintünk így jön ki a legszebb eredmény. :)

Ha írsz nekünk, meg fogunk kérni egy próba tesztre. Célunk, hogy a beérkezett anyaggal előszűrjük, hogy kivel szeretnénk hosszútávon együtt dolgozni. Nincsen nehéz dolgod, mert egyrészt vajszívünk van, másrészt ha amúgy is szeretsz kipróbálni/bemutatni helyeket, 1-2 nap alatt elkészülhet a mű. Ne aggódj, nem fogjuk a beleegyezésed nélkül felhasználni az írást, ha beleszeretünk, úgyis átadjuk neked a lehetőséget.

Közösségünk fontos teszt szempontjai közé tartozik a kiszolgálás/kiszállítás gyorsasága, személyzet kedvessége, tálalás, ízélmény és az ár-érték arány. Kérünk jelöld meg, hogy az étel milyen csoportba tartozik (laktózmentes, vegetáriánus, gluténmentes, stb.) és ne feledd el megadni a hely és a kipróbált étel nevét sem.

Őszintén és nyíltan kommunikálunk olvasóink felé tehát ne tartsd magadban a véleményed!

    * Kötelezően kitöltendő mező
    Thank you image

    Köszönjük az üzenetedet!

    Kollégáink 24 órán belül felveszik Veled a megadott elérhetőségeid egyikén a kapcsolatot. Addig is nézz szét új tesztjeink között.

    Newsletter icon

    HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

    Szeretnéd, ha mostantól csupán annyi dolgod lenne, hogy megnyisd otthon hírlevelünket és gyorsan átfusd az újdonságokat?

    Mi ígérjük, hogy csakis ínycsiklandozó egészséges eledelekkel és tippekkel zargatunk, hogy szélesítsd a repetoárt házhoz rendeléskor, baráti összejövetelekhez és amikor SOS kellene valami finom falat.

    Nagyon örülnénk, ha hasznos tanácsaink eljutnának minél több egészséges életmód iránt elkötelezett emberhez.

    Feltételek *