Intuitív étkezés, avagy edd, ami jólesik?

Póta Szilvia
Intuitív étkezés, avagy a valóságos anti-diéta, mely forradalmasítja azt, ahogyan az ételekre nézel! Ilyen az étkezés bűntudat nélküli élvezete?

Hogy mi jellemzi táplálkozási kultúránkat? Állandó kalóriaszámolgatás, élelmiszercsoportok kihagyása, szoros függőségi viszony a mérleggel, és bűntudat, ha mégis kilépünk egy pillanatra a kegyetlen mókuskerékből. De feltétlenül így kell ennek történnie?

Mi is az az az intuitív étkezés?   

Az intuitív étkezés esetében egy a fogyókúra koncepciójától teljesen eltérő megközelítésről van szó, melynek lényege, hogy figyelemmel kísérjük a testünk jelzéseit, emellett megtörjük a krónikus diétázás örök körforgását és egészséges kapcsolatot alakítsunk ki táplálékainkkal. A titok? Most is mindig a gyakorlat teszi a mestert! Ez segít majd, hogy idővel meghalljuk a szervezetünk természetes jelzéseit, megfelelően tápláljuk testünket, felismerjük az éhségérzetet, illetve különválasszuk ezt az érzelmi evéstől, mindenekfelett pedig hódolhassunk az ételek élvezetének bűntudat és szorongások nélkül.

Persze mindennek gyakorlatba való átültetése korántsem olyan egyszerű feladat, mint ahogy elsőre hangzik. És mivel a táplálkozásunkat illetően gyakorlatilag szabályok és korlátozások közepette éljük életünket, a szabadszellemű intuitív étkezési irányzat elsőre elég absztrakt gondolatnak tűnhet. Szakértők szerint azonban korántsem lehetetlen a megvalósítása!

Lássuk az alapokat!

Engedd el a fogyókúra klasszikus koncepcióját!

Mindenekelőtt, égesd el vagy dobd ki azokat a diétát dicsőítő divatkönyveket és magazinokat, melyek azt a téves és hamis reményt keltik, hogy a gyors, könnyű és tartós fogyást létező jelenség! Engedd el a kudarcot, melynek szele minden egyes alkalommal megcsapott, amikor az általad kipróbált diéta nem vált be, és esetleg visszakúsztak a korábban leadott kilók. Ha állandóan egy új csodaerejű diétában reménykedsz, amely megszabadít minden problémádtól, miközben ételcsoportokat iktatsz ki az étrendedből, az megakadályoz abban, hogy szabadon fedezhesd fel az intuitív étkezés lehetőségeit.  Ez már csak azért is lényeges szempont, mert egyes kutatások szerint a diétázás bizonyos esetekben ironikus módon éppen, hogy növelheti az esélyét a jövőbeni súlygyarapodásnak.

Tiszteld az éhséget!

Töltsd fel a testedet megfelelő mennyiségű energiával és szénhidrátokkal! A test éheztetése hosszú távon visszaüthhet, és később könnyedén túlevéshez vezethet. Amint eléred a túlzott éhség pillanatát, minden tudatos és visszafogott étkezésre tett kísérleted semmivé lesz. Éppen ezért fontos, hogy megtanulj hallgatni az első éhségről árulkodó biológiai jelekre, ezáltal szép lassan visszaépítheted a bizalmat saját magaddal és az étkezéssel kapcsolatban.

Köss békét az ételekkel!

Engedd meg magadnak végre, hogy feltételek és korlátozások nélkül tudd élvezni az falatokat! Ha kitiltasz bizonyos ételeket az étrendedből, az intenzív vágyakozást, elvonási tüneteket okozhat, gyakran pedig falási rohamokat eredményezhet. Ennek hátterében az áll, hogy amikor a megvonás után, végre engedélyt adsz magadnak a tiltott nassolnivalókra, az egy úgy nevezett „Utolsó vacsora” érzetet generál benned, ami túlevést és végül komoly bűntudatot szülhet. Fontos, hogy megtanuld: egyetlen adag kelbimbó nem hozza el a megváltást, ahogyan egy darab csokis sütemény sem fogja tönkretenni a tested!

Mindig kérdőjelezd meg az „élelmiszer-rendőrséget”!

Ne hagyd, hogy a fejedben kialakult íratlan szabályok és berögzült tévképzetek eltántorítsanak a finom falatoktól! A „jó” nem feltétlenül a minimál kalória mennyiség, ahogy egy szelet csoki torta sem számít mindig „rossznak”. Az élelmiszer rendőrség a fejünkben alakult ki, a legtöbbször minden racionalitást nélkülöző ésszerűtlen szabályok mentén.

Éld meg a jóllakottságot!

A tested jelzéseire figyelni azt is jelenti, hogy megérezd, ha elért a jóllakottság érzés. Ehhez azonban az kell, hogy étkezés közben befelé figyelj, időnként szüneteket tarts, és lassan, nyugodtan tudj étkezni.  Bízz a testedben! Hagyd, hogy eldöntse, hogy mikor elég, és mikor van szükséged több táplálékra, még akkor is, ha az adott szituációban a nagykönyvek szerint nem az lenne a „helyénvaló” vagy esetleg a „megfelelő” mennyiség.

Légy elfogadó az érzelmeiddel!

Fontos, hogy felismerd az érzelmi evés jelenségét! Szomorúságot, unalmat, bánatot, szorongást és haragot mindannyian átélünk. Ennek okai többféle forrásból származhatnak, tudatosítanunk kell azonban magunkban, hogy az étkezéssel nem oldjuk meg a problémákat. A nassolással rövidtávon enyhíthetjük a szorongást, elvonhatja figyelmünket a fájdalomról, hosszú távon azonban legtöbbször csak rontunk vele a helyzeten. Végül úgysem marad más választásunk, mint megküzdenünk az érzelmek forrásával.

Tiszteld a tested!

Fogadd el, hogy vannak bizonyos tulajdonságaink, melyek genetikailag meghatározottak! Ugyanúgy ahogy a cipőméretünket, úgy sokszor az alkatunkat sem tudjuk teljesen átformálni. De nem is kell! Tanuld meg tisztelni a tested, ha így teszel, te is sokkal jobban fogod magad érezni a bőrödben hamarosan. A testünk megérdemli a tiszteletet, éppen ezért felesleges irreális, vagy túlzóan kritikus gondolatokkal nyomasztani magunkat.

Edzés – Érezd a különbséget!

Felejtsd el a katonai kiképzést! Ahelyett, hogy kizárólag a kalóriaégetésre koncentrálnád, inkább összpontosíts arra, milyen érzés, ha megmozgatod a tested, hogy milyen a közérzeted utána és mennyivel több energiád van! Fontos, hogy olyan edzést válassz, melyből örömöt meríthetsz, ahelyett, hogy olyat csinálsz, amelynek kizárólag az alakformálás, esetleg a fogyás a célja!

Hódolj az egészségnek!

Válassz olyan ételeket, amelyekkel tiszteletedet fejezheted ki az egészséges életvitellel kapcsolatban, kényeztetheted vele ízlelőbimbóidat és javíthatod vele közérzetedet. Ne feledd, mindez nem azt jelenti, hogy tökéletesen kell enned, ha egészséges szeretnél lenni! Nincs azzal semmi gond, ha néha kivételeket teszel, esetleg nassolásra adod a fejed, a lényeg a tudatosságban való fejlődés, és hogy hosszú távon mit és mennyit eszel.

Forrás:  www.intuitiveeating.org,  www.prevention.com 

Minden bejegyzés a szerző saját független véleménye és értékelése, a Tesztevőket jogi felelősség nem terheli.
LÉGY EGY PROFI CSAPAT TAGJA,

JELENTKEZZ
TE IS TESZTEVŐNEK!

Ha szeretnél te is kipróbálni új helyeket, vagy vérbeli profiként rengeteg megosztandó kedvenced van, csatlakozz csapatunkhoz és legyél te is tesztevő.

Készen állsz, hogy elárulj pár részletet magadról?

Tesztevők Jelentkezz Kép

Tedd meg az első lépést

A fiatal, lendületes titánok, akik mindent felkutatnak, hogy senkinek se kelljen a legelejéről kezdeni. Csapatunk csak az ételek iránt érzett rajongásával kapcsolódik bármely helyhez, termékhez, így biztos lehetsz, hogy mindenkit pártatlanul ítélünk meg és alaposan “átrágjuk” magunkat a részleteken.

Fontos szempont a kiválasztásnál, hogy képes legyél olvasmányosan megfogalmazni a tapasztalatot és készíteni egy szép képet a poszthoz. Csak ne feledd: előbb a fotó, aztán az élmény, végül az írás! Legalábbis szerintünk így jön ki a legszebb eredmény. :)

Ha írsz nekünk, meg fogunk kérni egy próba tesztre. Célunk, hogy a beérkezett anyaggal előszűrjük, hogy kivel szeretnénk hosszútávon együtt dolgozni. Nincsen nehéz dolgod, mert egyrészt vajszívünk van, másrészt ha amúgy is szeretsz kipróbálni/bemutatni helyeket, 1-2 nap alatt elkészülhet a mű. Ne aggódj, nem fogjuk a beleegyezésed nélkül felhasználni az írást, ha beleszeretünk, úgyis átadjuk neked a lehetőséget.

Közösségünk fontos teszt szempontjai közé tartozik a kiszolgálás/kiszállítás gyorsasága, személyzet kedvessége, tálalás, ízélmény és az ár-érték arány. Kérünk jelöld meg, hogy az étel milyen csoportba tartozik (laktózmentes, vegetáriánus, gluténmentes, stb.) és ne feledd el megadni a hely és a kipróbált étel nevét sem.

Őszintén és nyíltan kommunikálunk olvasóink felé tehát ne tartsd magadban a véleményed!

    * Kötelezően kitöltendő mező
    Thank you image

    Köszönjük az üzenetedet!

    Kollégáink 24 órán belül felveszik Veled a megadott elérhetőségeid egyikén a kapcsolatot. Addig is nézz szét új tesztjeink között.

    Newsletter icon

    HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

    Szeretnéd, ha mostantól csupán annyi dolgod lenne, hogy megnyisd otthon hírlevelünket és gyorsan átfusd az újdonságokat?

    Mi ígérjük, hogy csakis ínycsiklandozó egészséges eledelekkel és tippekkel zargatunk, hogy szélesítsd a repetoárt házhoz rendeléskor, baráti összejövetelekhez és amikor SOS kellene valami finom falat.

    Nagyon örülnénk, ha hasznos tanácsaink eljutnának minél több egészséges életmód iránt elkötelezett emberhez.

    Feltételek *