Nem kell lemondanod a nassolásról! Így csináld okosan!

Póta Szilvia
A nassolás nem feltétlenül bűnös dolog, fontos azonban, hogy a mértéktartás mellett az alapanyagokra és a tápértékekre is odafigyeljünk! Hogyan lehet megfontoltan nassolni? A dietetikus elárulja!

A főétkezések közötti nassolás segíthet csökkenteni az éhséget, mellyel elkerülhető, hogy mire elérkezik a vacsora, a ránk törő farkaséhség hatására felfaljuk a hűtőnk teljes tartalmát. A megfelelően kiválasztott snackek emellett abban is hasznunkra válhatnak, hogy biztosítsuk testünk számára az összes szükséges tápanyagot, továbbá értékes vitaminokkal töltsük fel a szervezetünket.

„Gyakori kérdés, hogy a napi étrendünkbe beleférnek-e a nassolnivalók egyáltalán, és ha igen, akkor milyen adagnagyságban és milyen alapanyagokból összeállított snackeket vezethetünk be a napi étkezéseinkbe. Ez egy rendkívül sokrétű kérdés és számtalan példát említhetnénk, hogy mi az, ami jó választás kisétkezésekre. Egy valamit azonban fontos tisztázni: bármit is választunk – amiről esetleg azt feltételezzük, hogy egészséges alapanyag, vagy mondjuk bűnözésként tekintünk rá – annak tápanyagtartalma, illetve az abból eredő energiatartalma bizony ugyanúgy beleszámít a napi étkezésekbe, a napi tápanyag, illetve a napi energia bevitelünkbe.” – mondja Farkas Cili, a Tibidabo táplálkozási szakértője.

Hozzátette, fontos azzal is tisztában lennünk, hogy a hagyományos nassolnivalók – legyen az édes vagy sós snack – szénhidrát- és a zsírtartalma kis adagokban is igen magas, így ebből fakadóan kis mennyiségben is igen magas kilókalória-számot kapunk, ha egy kicsit jobban utánajárunk az elfogyasztott energiamennyiségnek. „Éppen ezért érdemes figyelnünk rá, hogy, ha valamit nassolunk, vagy kisétkezésnél fogyasztunk, az összetevőit tekintve tápláló legyen, és valamilyen értékes tápanyagot is adjunk a szervezetünknek. Természetesen nem az a célunk, hogy annyira komplex legyen a kisétkezés, mint amit a főétkezésnél szoktunk javasolni szakemberként, de nyilván ahhoz, hogy például az ajánlott napi zöldség- és gyümölcsbevitel, illetve a napi rostbevitel megvalósuljon, ahhoz szükséges az is, hogy ne csak a főétkezésekkor figyeljünk erre.”

De milyen alapanyagokra érdemes építeni?

Farkas Cili szerint az ajánlások ugyanarról szólnak élelmiszercsoportonként, mint amit egyébként is javasolni szoktak a szakértők. „Ha szénhidrátforrásokról beszélünk, akkor érdemes teljes értékű, magas rosttartalmú gabonafélében gondolkodni. Ezekből készíthetünk (vagy akár készen is vásárolhatunk) sokféle müzlit, illetve granolát. Ha natúr alapanyagként vásároljuk őket, akkor összedobhatunk belőlük kásákat, felfújtakat, melyeket kis adag friss vagy szárított, aszalt gyümölcsökkel édesíthetünk úgy, hogy édességként is megállják a helyüket. A gyümölcsök, zöldségek önállóan is nagyon jó alternatívát jelenthetnek, egy-egy kisétkezés alkalmával akár csak nyersen megtisztítva, feldarabolva, pl. olajos magvakkal kiegészítve. De mindezekre ugyanúgy igaz, hogy mértéktartó és kis adagnagyságban kell gondolkozni, hiszen kis étkezésről, valójában csak egy nassolásról van szó a főétkezések mellett-„

A Tibidabo szakértője szerint, ha szénhidrátokról beszélünk, természetesen nem mindegy a rost mennyiség sem. „A rostokban gazdag szénhidrátforrások lassabban szívódnak fel, kiegyensúlyozottan biztosítanak energiát a fizikai és szellemi aktivitásokhoz is, valamint hamarabb jelentkező és hosszabb ideig tartó telítettség érzetet biztosítanak. Ezzel a módszerrel elkerülhetjük a falási rohamokat, és enyhíthetjük a ránk törő éhség érzetét két főétkezés között.”

Ha élelmiszercsoportokat veszünk sorra, természetesen a tejtermékek sem maradhatnak ki, illetve akik esetleg érzékenyek a tejre, vagy valamelyik alkotóelemére (adott esetben nem fogyasztanak állati eredetű terméket) számukra a tejhelyettesítő italok, joghurtok, stb. jelenthetnek megoldást. „Ezeket is nagyon jól lehet társítani az olajos magokkal, akár a korábban említett gabonákkal, gyümölcsökkel és zöldségekkel is” – emelete ki Cili.

A dietetikus hangsúlyozza, amennyire csak lehet, célszerű saját magunknak elkészíteni az ételeket, hiszen a legtöbb egyáltalán nem igényel sok időt, ugyanakkor ezáltal megbizonyosodhatunk arról, hogy mi az, amit valójában tartalmaz a termék. „Természetesen félkész késztermékek esetében is hitelesen tudunk tájékozódni, ha alaposan megnézzük a címkét, illetve elolvassuk az összetevők listáját és a tápanyag táblázatot. Ugyanakkor, ha több szempont is számít az étrendünkben, több mindenre is szeretnénk odafigyelni, akkor a hagyományos snackek között nem sok olyat találunk majd, ami megfelel az igényeinknek, ízletes lesz és az ajánlott, elfogyasztható mennyiségével – hiányérzet nélkül – jól is fogunk lakni.”

Ami a tévézés közben folytatott nassolást illeti, érdekes eredményre jutott az American Journal of Clinical Nutrition egyik tanulmánya is. A tanulmányából kiderül, azok akik, figyelemelterelés nélkül nassoltak, gyorsabban elteltek, és később a nap folyamán is kevesebbet ettek. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne nassolhatnánk filmezés közben, érdemes azonban ilyenkor egészségesebb változatokat választani, vagy kisebb mennyiséget magunkhoz venni!

Inspirációt vagy ötletet keresel? Íme néhány szuper példa!

Tápióka puding

A tápióka puding tápióka gyöngyből készül, amit a legtöbb reform, bio boltban, vagy a nagyobb áruházakban be lehet szerezni. Apró picike, fehér gyöngyként ismerhető fel, és valójában a manióka növény gyökeréből kivont keményítőről beszélünk. Nagyon könnyű használni, magas keményítő tartalmának köszönhetően egyszerű belőle édességet, desszertet készíteni. Egyszerűen csak forró vízben főzve pár perc alatt szépen kioldódik a keményítő tartalma, illetve megduzzadnak a kis szemek, ezáltal pedig egy nagyon kellemes, konyha technológiában jól alkalmazható zselés pudingos állagot kapunk, melyet kombinálhatunk kókuszjoghurttal, illetve gyümölcsökkel is!

Alma „fánkocskák”

Ha még nem próbáltad, mindenképp adj neki egy esélyt! Nem kell hozzá más, mint néhány almaszelet, hozzá egy kis mandula vagy esetleg mogyoróvaj, valamint némi kókuszreszelék! Ha pedig inkább valami sós nassolnivalóra vágynál, az alma szeleteket cheddar sajt kockákkal illetve jalapeno paprika karikákkal is tálalhatod!

Avokádómártogatós

Tortilla chips helyett próbálkozz meg a zöldségek erejével! Egy mennyei avokádó krém tökéletes kiegészítője lehet a különböző zöldség csíkoknak, az uborkától kezdve, a kaliforniai paprikán át, egészen a zellerig.

Mediterrán finomság

A legfinomabb mediterrán mixhez csupán néhány egyszerűen beszerezhető alapanyagra lesz szükséged, vagyis némi koktélparadicsomra, friss bazsalikomra, olívaolajra, és mozzarellára. A friss bazsalikomból pesztót is készíthetsz, de önmagában felaprítva olívaolajjal elkeverve is nagyszerű öntet lehet belőle! Vágd fel a mozzarellát, tűzz hozzá egy kis paradicsomot, majd locsold meg a bazsalikomos öntettel, és már kész is az egészséges esti nasi!

Minden bejegyzés a szerző saját független véleménye és értékelése, a Tesztevőket jogi felelősség nem terheli.
LÉGY EGY PROFI CSAPAT TAGJA,

JELENTKEZZ
TE IS TESZTEVŐNEK!

Ha szeretnél te is kipróbálni új helyeket, vagy vérbeli profiként rengeteg megosztandó kedvenced van, csatlakozz csapatunkhoz és legyél te is tesztevő.

Készen állsz, hogy elárulj pár részletet magadról?

Tesztevők Jelentkezz Kép

Tedd meg az első lépést

A fiatal, lendületes titánok, akik mindent felkutatnak, hogy senkinek se kelljen a legelejéről kezdeni. Csapatunk csak az ételek iránt érzett rajongásával kapcsolódik bármely helyhez, termékhez, így biztos lehetsz, hogy mindenkit pártatlanul ítélünk meg és alaposan “átrágjuk” magunkat a részleteken.

Fontos szempont a kiválasztásnál, hogy képes legyél olvasmányosan megfogalmazni a tapasztalatot és készíteni egy szép képet a poszthoz. Csak ne feledd: előbb a fotó, aztán az élmény, végül az írás! Legalábbis szerintünk így jön ki a legszebb eredmény. :)

Ha írsz nekünk, meg fogunk kérni egy próba tesztre. Célunk, hogy a beérkezett anyaggal előszűrjük, hogy kivel szeretnénk hosszútávon együtt dolgozni. Nincsen nehéz dolgod, mert egyrészt vajszívünk van, másrészt ha amúgy is szeretsz kipróbálni/bemutatni helyeket, 1-2 nap alatt elkészülhet a mű. Ne aggódj, nem fogjuk a beleegyezésed nélkül felhasználni az írást, ha beleszeretünk, úgyis átadjuk neked a lehetőséget.

Közösségünk fontos teszt szempontjai közé tartozik a kiszolgálás/kiszállítás gyorsasága, személyzet kedvessége, tálalás, ízélmény és az ár-érték arány. Kérünk jelöld meg, hogy az étel milyen csoportba tartozik (laktózmentes, vegetáriánus, gluténmentes, stb.) és ne feledd el megadni a hely és a kipróbált étel nevét sem.

Őszintén és nyíltan kommunikálunk olvasóink felé tehát ne tartsd magadban a véleményed!

    * Kötelezően kitöltendő mező
    Thank you image

    Köszönjük az üzenetedet!

    Kollégáink 24 órán belül felveszik Veled a megadott elérhetőségeid egyikén a kapcsolatot. Addig is nézz szét új tesztjeink között.

    Newsletter icon

    HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

    Szeretnéd, ha mostantól csupán annyi dolgod lenne, hogy megnyisd otthon hírlevelünket és gyorsan átfusd az újdonságokat?

    Mi ígérjük, hogy csakis ínycsiklandozó egészséges eledelekkel és tippekkel zargatunk, hogy szélesítsd a repetoárt házhoz rendeléskor, baráti összejövetelekhez és amikor SOS kellene valami finom falat.

    Nagyon örülnénk, ha hasznos tanácsaink eljutnának minél több egészséges életmód iránt elkötelezett emberhez.

    Feltételek *