Mire jók a rostok? Így csempészd be őket könnyedén a táplálkozásodba!

Maticsek Orsolya
Számtalan helyen találkozhatunk azzal a tanáccsal, hogy igyekezzünk minél több rostban gazdag ételt fogyasztani. De pontosan mik is azok a rostok, mi mindenre jók, illetve mire érdemes odafigyelned a fogyasztásuknál? És mindemellett, hogyan tudod őket egyszerűen belecsempészni a táplálkozásodba?

 

Felesleges melléktermék vagy annál sokkal több?

A rostok olyan szénhidrátok közé tartoznak, amelyeket a szervezetünk nem, vagy csak részben képes megemészteni. Ennek oka pedig az, hogy ellenállnak az emésztőenzimeknek, ezért úgymond „átszaladnak” a bélrendszerünkön.

Akár úgy is gondolhatnánk rájuk, mint csupa felesleges melléktermékre. Pedig egyáltalán nem azok, ugyanis jótékony hatásuk pont az emészthetetlenségükben rejlik.  Nézzük, miért is mondom ezt!

Segítenek, hogy később törjön rád az éhség

A rostok képesek megkötni a vizet a bélrendszeredben, ami által azok alaposan megduzzadnak. Ennek köszönhetően jóval később leszel újra éhes, ha rostokat is tartalmazott az előző étkezésed. Ráadásul a gyomrodat is gyorsabban eltelítik a rostban gazdag ételek, ami később is ürül ki onnan, így alapvetően hamarabb fogod azt érezni, hogy „tele vagy”, és ez az érzés tovább is tart, mintha csupa finomított szénhidrátot ettél volna.

Ennek köszönhetően a rostokat érdemes beépítened a fogyókúrába is. Inkább a rostokhoz nyúlj, mint a különböző étvágycsökkentő teákhoz!

A rostok még a tápanyagok felszívódását is lassítják, így a vércukorszintet is elnyújtottabban emelik meg, aminek megint csak az lesz a hatása, hogy később fog feltámadni az a bizonyos farkaséhség.

Etetik a bennünk lakó baktériumokat

Tudtad, hogy a testünkben akár 1-1,5 kg-ot is kitehet a bélflóránk, amelynek számos betegség megelőzésében van szerepe? Ennek etetése pedig a mi feladatunk! És csupán annyit kell tennünk, hogy elegendő mennyiségben viszünk be mindenféle rostot a szervezetünkbe, így a bennünk lakó jótékony bacik biztosan találnak kedvükre valót.

Takarítják a fogakat

Igen, a rostokat valósággal úgy kell elképzelned, mintha sok, apró fogkefe dolgozna a fogaid egészségéért és tisztaságáért. Ugyanis a rostban gazdag táplálék a hosszabb ideig tartó rágás során valósággal „lepucolja” a fogaidon ragadt cukros maradékokat, amelyek a fogszuvasodás táptalaját képzik.

Amit fent lassít, azt lent gyorsítja…

Ugyan a rostok lassítják a hosszan tartó rágás miatt az étkezésünket, a felszívódást, illetve az éhség megjelenését, azonban ez a végtermékeink távozása esetén éppen fordítva van. Éppen ezért segítenek megelőzni a székrekedést, illetve általuk a salakanyagok is gyorsabban szaladnak végig rajtunk. Emiatt pedig a különböző káros anyagoknak sincs annyi idejük felszívódni.

Tényleg „fogyasztanak” a rostok?

Sajnos ki kell, hogy ábrándítsalak, de a rostok önmagukban nem fognak Téged lefogyasztani.

Azonban a táplálék energiasűrűségét csökkentik, vagyis az energiát adó tápanyagok emészthetőségét és felszívódását mérséklik. Persze ettől függetlenül nem ehetsz meg egyszerre egy egész tábla csokoládét, hiába eszel mellé rostot is! 🙂

Ezen kívül a már fent említett okok miatt könnyebben elérhetjük velük a jóllakottság érzését, illetve elkerülhetjük a falásrohamokat.

Mennyi rostot egyél egy nap?

Fontos, hogy túlzásba se vidd a rostfogyasztást! Az ajánlott napi mennyiség 25-30 g. Ezt a mennyiséget bőven fogod tudni teljesíteni, nemsokára jönnek is a tippek arra, hogy hogyan!

Inni, inni, inni!

Amit azonban nem szabad elfelejtened, hogy a rostban gazdag étkezés mellett mindig sok folyadékot is vigyél be a szervezetedbe. Különben akár súlyos bélelzáródás is lehet a vége a dolognak. Hogy ezt megelőzd, igyál meg naponta 2-3 liter folyadékot, lehetőleg főként vízből!

Hogyan csempészd bele a rostokat a táplálkozásodba?

  1. Minden étkezésed mellé egyél zöldséget vagy gyümölcsöt valamilyen formában – legyen az nyers, saláta, párolt zöldség, zöldséges leves (például krémleves) főzelék, rakott vagy töltött étel sok zöldséggel készítve.
  2. Egyél teljes kiőrlésű kenyeret, péksüteményt, tésztát, barna rizst, kölest, hajdinát, bulgurt, kuszkuszt vagy zabpelyhet a nap folyamán legalább egy étkezésedhez.
  3. Az ételkészítésnél használj teljes kiőrlésű liszteket a sűrítéshez, például a rántások készítéséhez.
  4. A főzelékeket készítheted akár saját anyaggal való sűrítéssel is úgy, hogy a zöldségek egy részét összeturmixolod.
  5. Tegyél a reggeli kásádba, joghurtba és a tejbegrízbe reszelt almát vagy más gyümölcsöket, mellé pedig egy kis kanálnyi plusz rostforrást, például zab- vagy búzakorpát, lenmagőrleményt és olajos magokat.
  6. Szórd meg a rakott vagy töltött ételeket egy kevés korpával, vagy készítsd el őket barna rizzsel.
  7. Egyél heti 3 alkalommal egy kis maréknyi olajos magot. Lehetőleg mindig másfélét!
  8. A smoothie-kat ne szűrd át, mert akkor elveszted belőle a rostok nagy részét.
  9. Úgy készítsd el a süteményeket, hogy a lisztnek egy részét kicseréled teljes kiőrlésűre. Ezen kívül tegyél hozzájuk sok gyümölcsöt, vagy próbáld ki a különböző zöldséges (például reszelt cukkinis vagy céklás) verziókat.

Minden bejegyzés a szerző saját független véleménye és értékelése, a Tesztevőket jogi felelősség nem terheli.
LÉGY EGY PROFI CSAPAT TAGJA,

JELENTKEZZ
TE IS TESZTEVŐNEK!

Ha szeretnél te is kipróbálni új helyeket, vagy vérbeli profiként rengeteg megosztandó kedvenced van, csatlakozz csapatunkhoz és legyél te is tesztevő.

Készen állsz, hogy elárulj pár részletet magadról?

Tesztevők Jelentkezz Kép

Tedd meg az első lépést

A fiatal, lendületes titánok, akik mindent felkutatnak, hogy senkinek se kelljen a legelejéről kezdeni. Csapatunk csak az ételek iránt érzett rajongásával kapcsolódik bármely helyhez, termékhez, így biztos lehetsz, hogy mindenkit pártatlanul ítélünk meg és alaposan “átrágjuk” magunkat a részleteken.

Fontos szempont a kiválasztásnál, hogy képes legyél olvasmányosan megfogalmazni a tapasztalatot és készíteni egy szép képet a poszthoz. Csak ne feledd: előbb a fotó, aztán az élmény, végül az írás! Legalábbis szerintünk így jön ki a legszebb eredmény. :)

Ha írsz nekünk, meg fogunk kérni egy próba tesztre. Célunk, hogy a beérkezett anyaggal előszűrjük, hogy kivel szeretnénk hosszútávon együtt dolgozni. Nincsen nehéz dolgod, mert egyrészt vajszívünk van, másrészt ha amúgy is szeretsz kipróbálni/bemutatni helyeket, 1-2 nap alatt elkészülhet a mű. Ne aggódj, nem fogjuk a beleegyezésed nélkül felhasználni az írást, ha beleszeretünk, úgyis átadjuk neked a lehetőséget.

Közösségünk fontos teszt szempontjai közé tartozik a kiszolgálás/kiszállítás gyorsasága, személyzet kedvessége, tálalás, ízélmény és az ár-érték arány. Kérünk jelöld meg, hogy az étel milyen csoportba tartozik (laktózmentes, vegetáriánus, gluténmentes, stb.) és ne feledd el megadni a hely és a kipróbált étel nevét sem.

Őszintén és nyíltan kommunikálunk olvasóink felé tehát ne tartsd magadban a véleményed!

* Kötelezően kitöltendő mező [recaptcha]
Thank you image

Köszönjük az üzenetedet!

Kollégáink 24 órán belül felveszik Veled a megadott elérhetőségeid egyikén a kapcsolatot. Addig is nézz szét új tesztjeink között.

Newsletter icon

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Szeretnéd, ha mostantól csupán annyi dolgod lenne, hogy megnyisd otthon hírlevelünket és gyorsan átfusd az újdonságokat?

Mi ígérjük, hogy csakis ínycsiklandozó egészséges eledelekkel és tippekkel zargatunk, hogy szélesítsd a repetoárt házhoz rendeléskor, baráti összejövetelekhez és amikor SOS kellene valami finom falat.

Nagyon örülnénk, ha hasznos tanácsaink eljutnának minél több egészséges életmód iránt elkötelezett emberhez.

Feltételek *