Teljes kiőrlésű termékek: együk vagy ne együk? Termékfejlesztő dietetikus válaszol!

Maticsek Orsolya
Vajon valóban megéri többet fizetni azokért a termékekért, amelyek a teljes gabonaszemet tartalmazzák? És ezeket milyen arányban érdemes fogyasztanunk a fehér lisztes kenyerekhez és pékárukhoz képest? Mihályi Zita, termékfejlesztő dietetikust kérdeztük a témában.

Míg régen a hántolt gabona és az abból készült fehér liszt számított az előkelők ételének, mára már a teljes kiőrlésű termékek vásárlásakor kell mélyebben a zsebünkbe nyúlni. De vajon valóban megéri többet fizetni azokért a termékekért, amelyek a teljes gabonaszemet tartalmazzák? És ezeket milyen arányban érdemes fogyasztanunk a fehér lisztes kenyerekhez és pékárukhoz képest?

Mihályi Zita, termékfejlesztő dietetikust kérdeztük a témában, aki mennyei finom, teljes kiőrlésű pékárukat fejleszt. És ezt nem is véletlenül teszi! 🙂

Honnan jött az ötlet, hogy teljes kiőrlésű termékek fejlesztésébe kezdj?

Saját magam igénye miatt alakult így. Körbenéztem a piacon, és nem találtam olyan teljes őrlésű terméket, amire vágytam. Bementem egy pékségbe, és a fitt szilvás párnán kívül nem volt semmi más a kínálatban. Akkoriban kezdtek ugyan bejönni a teljes kiőrlésű kakaós csigák, de ha jobban utána néz az ember, rájön, hogy ezek csak nyomokban tartalmaznak valami barna lisztet.

Így rögtön az elején akkor bele is vágnék abba, hogy miért olyan jó a teljes kiőrlésű gabona, ami miatt érdemes az ebből készült termékeket keresni a polcokon?

Rendkívül találó mind a magyar teljes, mind az angol whole elnevezés, ami kifejezi, hogy érdemes teljes egészében, és nem csupán komponenseiben vizsgálni a gabonaszem előnyeit. Hiszem azt, hogy a legjobb úgy fogyasztani a nyersanyagokat, ahogyan azt a természet megteremtette, tehát minél kevésbé feldolgozott formában. A különböző komponensek szinergiában vannak egymással, amelyek segíthetik egymás hasznosulását.

A teljes őrlésű termékeknek magasabb a rost, a vitamin és az ásványi anyag tartalmuk. De ha mégis szeretnék kiragadni egy komponenst, a rost az, ami a legtöbb egészségügyi hatást fejti ki. Számtalan krónikus betegség megelőzésében van szerepe, mint az elhízás, a cukorbetegség, egyes daganatos vagy a szív- és érrendszeri megbetegedések. Nemcsak prevenciós szempontból, de már a kezelésben is fontos szerepe van, kiemelten a cukorbetegség vagy az IR szempontjából, hiszen a rostok jelentősen lassítják a cukrok felszívódását.

Gabona

Ha jól tudom, kutatást is végeztetek azzal kapcsolatban, hogy az emberek mennyire fogadják el a magas arányban teljes kiőrlésű lisztet tartalmazó pékárukat.

Így van, és igen meglepő eredményre jutottunk. Háromféle pékárut kóstoltattunk a vizsgálatban résztvevőkkel. Egy 30%-ban, egy 60%-ban és egy 100%-ban teljes őrlésű lisztet tartalmazó péksüti szerepelt a palettán. A piacon egyébként a 30%-os a gyakori, a 60% teljes kiőrlésű lisztet pedig a „teljes kiőrlésű kenyérnek” nevezett termékek tartalmaznak, mert ezt a Magyar Élelmiszerkönyv szabályozza. Az utóbbinál egyébként vigyázni kell, mert amennyiben például „cipó” vagy „vekni” elnevezés szerepel a címkén, akkor nem kötelező tartani a legalább 60%-ot.

100%-ban teljes kiőrlésű pékárukkal pedig nem is igazán találkozunk a piacon. Egyrészt a nehezebb elkészíthetőség miatt, másrészt mert a gyártók tartanak a fogyasztók reakciójától. És itt jön az a meglepő fordulat, hogy a vizsgálatunkban pont, hogy ezek a pékáruk nyerték el a legtöbb ember tetszését!

Mennyire fontos szempont, hogy egy termék 100%-ban teljes kiőrlésű lisztből készüljön? Hiszen a magyar ajánlás szerint a gabonafogyasztásunknak csupán az 1/3-át kellene kitennie a teljes kiőrlésű termékeknek.

Kenyérből nem tartom fontosnak, mert abból naponta többször is eszik az ember. De péksüteményből úgy gondolom, hogy érdemes 100%-osat választani, hiszen ezekből általában csak 1-1 darabot fogyasztunk. Egy ilyen termék körülbelül a napi ajánlott rostbevitel 1/3-át fedezi, így bőven belefér. Főként, hogy a legtöbb ember sajnos nem viszi be a napi ajánlott 25-30 gramm rostot.

Nem beszélve arról, hogy a rosttartalom csökkenti az ételek glikémiás indexét, ami különösen lényeges szempont például egy édes péksütemény esetében.

Azt azonban fontos kiemelni, hogy egy magas rosttartalmú péksütemény mellett mindig bőségesen fogyasszunk folyadékot!

Egyébként egyes külföldi országokban a napi ajánlott 1/3 teljes kiőrlésű arány jóval magasabb, tehát az sem törvényszerű, hogy csak ennyit érdemes és egészséges fogyasztani.

Teljes kiőrlésű péksütemény

Ha már így szóba hoztad az édes péksüteményeket, Te mivel édesíted a pékárukat? Vannak cukormentes alternatívák is?

Őszinte leszek, nem igazán vannak és nem is nagyon tervezek ilyesmit, mert nem kedvelem az édesítőszerek ízét. Inkább a magas rosttartalommal kompenzálom a cukortartalmat, illetve igyekszem a természetes édességet megtalálni és kiemelni egy-egy alapanyaggal. Így összességében jóval kevesebb cukrot kell használnom.

Úgy gondolom, hogy kis mennyiségben és megfelelő időpontban fogyasztva – például délután, amikor az inzulinérzékenység jobb – szinte mindenki életébe belefér a cukros péksütemény is. A cukor nem olyan ördögtől való, mint azt sokan gondolják, csupán az időzítésre, a mértékletességre és az egész étel glikémiás indexére kell figyelni – ami rosttal könnyedén javítható.

Így egyszer-egyszer egy IR-esnek is beleférnek a cukros péksütik – megfelelő anyagcserekontroll mellett.

Mostanában igen sok olyan hír látott napvilágot, hogy a teljes kiőrlésű gabonák jóval több növényvédő szert, illetve gombák által termelt káros aflatoxint tartalmaznak. Emiatt sokan megijedtek, és felhagytak a teljes őrlésű termékek fogyasztásával. Mi erről a véleményed?

Úgy gondolom, hogy mindig komplexitásában kell vizsgálni a dolgokat. Mérlegelni az előnyöket és a hátrányokat. A teljes őrlésű termékek fogyasztása számos olyan krónikus betegségtől védhet meg bennünket, amelyek jóval gyakoribbak, mint hogy valaki szervezetében felszaporodjanak az említett káros anyagok.

Másfelől pedig törekedni kell arra, hogy változatos helyekről szerezzük be az ételeinket, és az alapanyagokat. Ez vonatkozik ugyanúgy a zöldségekre és a gyümölcsökre is. Vásároljunk több helyről, így amennyiben valamelyik termékkel gond lenne, akkor sem fog felhalmozódni az adott anyag a szervezetünkben olyan mértékben, hogy az káros legyen az egészségünkre nézve.

Persze fontos az ellenőrzött és minőségi alapanyagok beszerzésére is figyelni. Én mindig olyan helyről vásárolom a liszteket, ahol rendszeresen ellenőrzik és dokumentálják a vegyszermaradványok és az aflatoxin szintjét.

Teljes kiőrlésű kenyér

Mit gondolsz, javul a tendencia, ami a teljes őrlésű termékek elfogadását illeti?

Úgy gondolom, hogy igen. Ez már csak abból is látszik, hogy a kutatásunkban a 100% teljes kiőrlésű pékáru volt a legnépszerűbb.

Egyre nagyobb hangsúlyt kapnak az úgynevezett funkcionális élelmiszerek, amelyek hozzásegítenek minket az egészségünk megőrzéséhez. Ilyenek a teljes őrlésű termékek is. Ezt Szakály Zoltán, táplálkozásmarketinggel foglalkozó szakember vizsgálta, és ő is arra jutott, hogy folyamatosan nő az igény ezekre az élelmiszerekre.

Persze fontos az edukáció is ahhoz, hogy tudják az emberek, hogy mi miért jó. Nem utolsósorban az is lényeges, hogy lehetőleg ne fűrészpor íze legyen azoknak a teljes őrlésű termékeknek, amelyekkel elsőként találkozik az illető.

Jól tudom, hogy a jövőben lehet majd Tőled is vásárolni teljes kiőrlésű pékárukat? Ha igen, hol lehet megtalálni és követni a munkádat?

Ugyan a pékáruk már kifejlesztésre kerültek, de a saját pékség még várat magára. Időként lehetőséget nyitok elviteles rendelésre, de most nem ezen van a fókusz. Aki szeretné követni a munkásságomat, az Instagramon megtalál WholeSome Bakery néven.

Korábban készítettünk interjút szintén egy nagyszerű dietetikussal, Szabó Adriennel is, akivel a fenntartható táplálkozásról beszélgettünk. Olvassatok bele ebbe az interjúba is, mert sok hasznos tippel gazdagodhattok!

Minden bejegyzés a szerző saját független véleménye és értékelése, a Tesztevőket jogi felelősség nem terheli.
LÉGY EGY PROFI CSAPAT TAGJA,

JELENTKEZZ
TE IS TESZTEVŐNEK!

Ha szeretnél te is kipróbálni új helyeket, vagy vérbeli profiként rengeteg megosztandó kedvenced van, csatlakozz csapatunkhoz és legyél te is tesztevő.

Készen állsz, hogy elárulj pár részletet magadról?

Tesztevők Jelentkezz Kép

Tedd meg az első lépést

A fiatal, lendületes titánok, akik mindent felkutatnak, hogy senkinek se kelljen a legelejéről kezdeni. Csapatunk csak az ételek iránt érzett rajongásával kapcsolódik bármely helyhez, termékhez, így biztos lehetsz, hogy mindenkit pártatlanul ítélünk meg és alaposan “átrágjuk” magunkat a részleteken.

Fontos szempont a kiválasztásnál, hogy képes legyél olvasmányosan megfogalmazni a tapasztalatot és készíteni egy szép képet a poszthoz. Csak ne feledd: előbb a fotó, aztán az élmény, végül az írás! Legalábbis szerintünk így jön ki a legszebb eredmény. :)

Ha írsz nekünk, meg fogunk kérni egy próba tesztre. Célunk, hogy a beérkezett anyaggal előszűrjük, hogy kivel szeretnénk hosszútávon együtt dolgozni. Nincsen nehéz dolgod, mert egyrészt vajszívünk van, másrészt ha amúgy is szeretsz kipróbálni/bemutatni helyeket, 1-2 nap alatt elkészülhet a mű. Ne aggódj, nem fogjuk a beleegyezésed nélkül felhasználni az írást, ha beleszeretünk, úgyis átadjuk neked a lehetőséget.

Közösségünk fontos teszt szempontjai közé tartozik a kiszolgálás/kiszállítás gyorsasága, személyzet kedvessége, tálalás, ízélmény és az ár-érték arány. Kérünk jelöld meg, hogy az étel milyen csoportba tartozik (laktózmentes, vegetáriánus, gluténmentes, stb.) és ne feledd el megadni a hely és a kipróbált étel nevét sem.

Őszintén és nyíltan kommunikálunk olvasóink felé tehát ne tartsd magadban a véleményed!

    * Kötelezően kitöltendő mező
    Thank you image

    Köszönjük az üzenetedet!

    Kollégáink 24 órán belül felveszik Veled a megadott elérhetőségeid egyikén a kapcsolatot. Addig is nézz szét új tesztjeink között.

    Newsletter icon

    HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

    Szeretnéd, ha mostantól csupán annyi dolgod lenne, hogy megnyisd otthon hírlevelünket és gyorsan átfusd az újdonságokat?

    Mi ígérjük, hogy csakis ínycsiklandozó egészséges eledelekkel és tippekkel zargatunk, hogy szélesítsd a repetoárt házhoz rendeléskor, baráti összejövetelekhez és amikor SOS kellene valami finom falat.

    Nagyon örülnénk, ha hasznos tanácsaink eljutnának minél több egészséges életmód iránt elkötelezett emberhez.

    Feltételek *