Gasztroélvezetek szénhidrátszegényen? Létezik! - Tesztevők

Gasztroélvezetek szénhidrátszegényen? Létezik!

Póta Szilvia
A diétának nem kell és nem is szabad önsanyargatást jelentenie, és szénhidrátszegényen is lehet élvezni az ízeket, valamint sokszínűen, kiegyensúlyozottan táplálkozni! Ezt próbálja meg bebizonyítani különleges receptjeivel az Egyél csak csillagom blog szerzője.
Fotó: Somogyi Zsuzsa

Gasztro bloggereket bemutató sorozatunk következő részében Oláh Szofit ismerhetitek meg, aki gyönyörűséges szénhidrátszegény fogásaival kápráztatja el olvasóit hétről-hétre! A különleges receptek megálmodójával a ketogén  és a szénhidrátszegény étrend alapjairól és kreatív megvalósításáról beszélgettünk, továbbá Szofi azt is elárulta, hogy miért vágott bele diétába, és milyen előnyöket tapasztalt az életmódváltást követően!

Le tudnád kérlek írni, hogy milyen étrendet követsz jelenleg, és milyen személyes motiváció vezetett el idáig téged?

Jelenleg egy lazább, szénhidrátszegény étrendet követek: sok húst, tejterméket és zöldséget fogyasztok, hetente egyszer-kétszer eszem rizst, és krumpli vagy búzalisztből készült kaja csak néha csúszik be.  Korábban a szigorúbb keto diétát folytattam, ezen akkor lazítottam, amikor már leadtam a kitűzött súly nagy részét. Magába a fogyókúrába egészségügyi okokból fogtam bele: egy hosszas és keserves periódussal járó gerincsérv miatt nem tudtam mozogni, de “bánatenni” igen, így rám jött 20 kiló plusz. Aztán egy nap ráeszméltem, hogy ha szegény gerincemnek még ezt a súlytöbbletet is cipelnie kell, az igazán nem “jófejség” tőlem! Ezért fogtam bele a diétába, amellett, hogy gerincbarát mozgásformákat is űzök.

Mit kell nagy vonalakban tudni az általad követett keto, illetve szénhidrátszegény diétáról?

Mindkettő alapja, hogy korlátozza a napi szénhidrátbevitelt: a ketogén diéta elég radikálisan, hogy a szervezet a ketózis állapotába jusson, azaz – nagyon-nagyon leegyszerűsítve a folyamatot – a zsírraktárakat felélve szerezzen magának üzemanyagot. Ennek csak egyik járulékos haszna a súlyvesztés, de számos egyéb pozitív élettani hatásáról is sokan beszámoltak. Mindehhez fontos a számolgatás: napi 20 (néhány forrás szerint 50) g szénhidrátot vihetsz csak be. Elsőre ez ijesztően hangozhat, de nagyon jókat lehet enni így is – én soha nem voltam éhes… A szénhidrátszegény vagy low carb diéta hasonló, csak megengedőbb a CH-bevitellel: általában a 100 g CH-t szokták javasolni. A teljes sikerélményhez azonban érdemes a kalóriát is számolni, mert ehetsz bármennyire szénhidrátszegényen, ha közben a napi szükségleted többszörösét viszed be J A jó hír azonban az, hogy a keto étrend megszünteti a vércukor-ingadozásos farkasétvágyat, és ezek a kaják annyira telítenek, hogy nem fogsz éhezni. Sőt egy idő után az édesség utáni vágy is magától eltűnik, tiszta „medzsik”! A blogomon írtam is erről egy kisebb összefoglalót, amit itt találtok: https://www.egyelcsakcsillagom.hu/keto-dieta/22-tipp-ha-most-kezded-a-keto-dietat/

Számodra milyen pozitív hozadékai voltak az életmódváltásnak? Milyen tapasztalataid voltak vele?

Nekem a súlyvesztésen túl nagyon pozitív volt az, hogy eltűntek a „dühös éhes” hullámaim, a folyamatosan alacsonyan tartott vércukorszint ezt tök jól stabilizálta. Energikusabb is lettem tőle, és a reggeli ébredés is könnyebben megy. Ami nagyon érdekes, hogy én kamaszkorom óta küzdök a menstruációs görcsökkel, na azok teljesen elmúltak – ám amint nem tartom a szigorúan vett keto diétát, rögtön visszajönnek… Van még egy pozitív hozadéka, ami nem élettani: sokkal kreatívabban kezdtem azóta főzni, nem csak a feltét plusz rizs/krumpli irányba mozgok.

Mi volt a legnehezebb az életmódváltásban? Hogyan küzdöttel meg vele?

Huhú, az irodai közös nasizások! Mindig felbukkant egy-egy csoki vagy csipsz valamelyik kollégánál, az ügyféltől kapott nyalánkságokról nem is beszélve! 😀 Igazából a technikám a hiúságra alapszik: már az elején kihirdettem, hogy márpedig én diétázni fogok! Így aztán később már csak azért is visszautasítottam minden nasit, nehogy az legyen a benyomásuk, hogy ilyen gyorsan elcsábulok. De nem vitatom, biztos vannak ennél lélektanilag felnőttebb és kiforrottabb metódusok!

Hogyan született az Egyél csak csillagom blog?

A blog a diétázásom elején született, hogy beszámoljak a környezetemnek, hogy milyen sokszínűen lehet étkezni szénhidrátszegényen is. A fő koncepcióm az volt, hogy kötetlen, laza formában mutassam be, hogy miket eszem nap, mint nap. Emellett fontosnak éreztem megmutatni azt is, hogy attól még, mert ez diéta, nem kell sanyargatni magunkat. Aztán egyre gyakrabban érdeklődtek a tágabb ismerősi körben a receptek felől, később pedig Instán is egyre többen elkezdték követni a bejegyzéseimet. Úgyhogy igyekszem rendszeresen posztolni, hátha ezzel is tudok némi inspirációt adni azoknak, akik hasonló cipőben járnak.

Számodra mit jelent az, hogy egy étel diétás? Milyen jellemzőket tudnál kiemelni a receptjeid esetében?

Számomra azt jelenti, hogy valamilyen étrendbeli koncepciónak megfelel – persze egészen mást jelent mondjuk ez egy mediterrán és egy keto diéta esetében. Nálam találni olyan recepteket is, amik kalória- és szénhidrátszegények, de olyanokat is, ahol csak a szénhidrátszegénységre ügyelek.

A nassolás is belefér a diétába? Te milyen snackekkel, édességekkel szoktad kényeztetni magad?

A keto diéta szerencsére gyakorta elveszi a nassolási vágyat, meg ránevel a tudatosabb táplálkozásra, úgyhogy én is jóóóval ritkábban nasizok, mint korábban. Néha szoktam azért készíteni, ilyenkor az a fő szempont, hogy szénhidrátszegény legyen, cukor és liszt helyett megfelelő pótlékkal. Édességeknél a mandulaliszt-vaj-édesítő kombináció ad sokszor segítséget, mint például ennek a keksznek az esetében: https://www.egyelcsakcsillagom.hu/desszert/mandulalisztes-csokis-keksz/

De amúgy néha csak bekapok pár szem olívabogyót, egy karika téliszalámit vagy egy kis csík sajtot, és kész.

Ételérzékenyek is találhatnak maguknak recepteket az oldalon?

Abszolút! Mivel itt a búzaliszt tiltólistás, ezért a gluténérzékenyek számára a blogom bármelyik receptje játszhat. Bár én alapvetően rendszeresen fogyasztok tejterméket, nagyon sok laktózmentes, illetve laktózmentesen is elkészíthető recept is szerepel a blogon. Ugyan a keto diéta főiránya elég húsközpontú, rendszeresen teszek ki húsmentes, de tartalmas főétel recepteket is.

Van kedvenc recepted?

Jaj, minden héten másik! 😀 A tavalyi nyár nagy slágere volt nálam – és most lassan megint idénye van – a hideg kapros cukkinifőzelék!

Nagyon szeretem az ázsiai konyhát is, a curry jobban fogy a konyhánkban, mint bármi más. De hogy egy kicsit közelebbi régiókba kalandozzunk, egy cseh kisvendéglőben fedeztem fel a kulajda levest, aminek hazaérve rögtön elkészítettem a szénhidrátcsökkentett változatát. (Most veszem észre, hogy mindkét recept kapros… Lehet, hogy vennem kéne némi kaprot? :D)

A blogod leírásában szerepel a következő mondat: „Az oldalon található receptek másik, kisebb halmaza pedig arra ad magyarázatot, hogy miért is nem olyan hatékony a diétánk ?”  Ezt meg tudnád kérlek magyarázni?

Hahaha, hát igen 😀 A párommal egyik közös hobbink a kalandozások a gasztronómia vidékein. Van, hogy rákattanunk egy receptre, és muszáj kipróbálnunk, még ha nem is diétás. Múltkor például a párom egy egész estén keresztül vetett össze különböző receptvariánsokat egy dél-afrikai kajáról, hogy azokat kivonatolva meg tudja alkotni A Prototípust.

Egyébként általában véve a diétázás kapcsán azt mondanám, hogy próbálom optimalizálni a gasztroélvezetek és a józan tápanyagbevitel kettősségét. Amúgy meg, ha általánosságban figyelsz az étrendedre, kalóriabeviteledre, mozogsz, és tényleg csak néha-néha rúgsz ki a hámból, akkor attól az egy étkezéstől nem fog több kiló felpattanni rád…

Vannak esetleg olyan különlegesebb vagy hétköznapi alapanyagok, amiket nagyon szeretsz és gyakran is használsz az ételek elkészítésénél? Miért szereted ezeket? 

Én a diéta kapcsán fedeztem fel a karfiolt, és azt hogy milyen sokoldalúan elkészíthető, azóta pedig töretlenül nagy kedvenc. De tényleg! Egy pirított, fűszeres karfiol köszönőviszonyban sincs az unalomig ismert, íztelen, szétfőtt változatával. A másik kedvencem a már említett curry – ha nincs ihletem mondjuk vacsira, akkor a leggyakoribb megoldás egy curry-s ragu, csirkével vagy zöldségekkel.

Hosszú távon milyen terveid vannak még a bloggal?

Hűűű, nagyon sok tervem van, néha ezeket fel is írom a mobilom jegyzeteibe. Most élvezem, hogy főzőcskézek, kísérletezek, ezt megosztom, tippeket adok az olvasóknak (főleg Instán szoktam a kommunikációt folytatni), és ha akad olyan alkalom, mint a legutóbbi grúz vacsoraestünk, akkor azt lelkesen szervezem!

Minden bejegyzés a szerző saját független véleménye és értékelése, a Tesztevőket jogi felelősség nem terheli.
LÉGY EGY PROFI CSAPAT TAGJA,

JELENTKEZZ
TE IS TESZTEVŐNEK!

Ha szeretnél te is kipróbálni új helyeket, vagy vérbeli profiként rengeteg megosztandó kedvenced van, csatlakozz csapatunkhoz és legyél te is tesztevő.

Készen állsz, hogy elárulj pár részletet magadról?

Tesztevők Jelentkezz Kép

Tedd meg az első lépést

A fiatal, lendületes titánok, akik mindent felkutatnak, hogy senkinek se kelljen a legelejéről kezdeni. Csapatunk csak az ételek iránt érzett rajongásával kapcsolódik bármely helyhez, termékhez, így biztos lehetsz, hogy mindenkit pártatlanul ítélünk meg és alaposan “átrágjuk” magunkat a részleteken.

Fontos szempont a kiválasztásnál, hogy képes legyél olvasmányosan megfogalmazni a tapasztalatot és készíteni egy szép képet a poszthoz. Csak ne feledd: előbb a fotó, aztán az élmény, végül az írás! Legalábbis szerintünk így jön ki a legszebb eredmény. :)

Ha írsz nekünk, meg fogunk kérni egy próba tesztre. Célunk, hogy a beérkezett anyaggal előszűrjük, hogy kivel szeretnénk hosszútávon együtt dolgozni. Nincsen nehéz dolgod, mert egyrészt vajszívünk van, másrészt ha amúgy is szeretsz kipróbálni/bemutatni helyeket, 1-2 nap alatt elkészülhet a mű. Ne aggódj, nem fogjuk a beleegyezésed nélkül felhasználni az írást, ha beleszeretünk, úgyis átadjuk neked a lehetőséget.

Közösségünk fontos teszt szempontjai közé tartozik a kiszolgálás/kiszállítás gyorsasága, személyzet kedvessége, tálalás, ízélmény és az ár-érték arány. Kérünk jelöld meg, hogy az étel milyen csoportba tartozik (laktózmentes, vegetáriánus, gluténmentes, stb.) és ne feledd el megadni a hely és a kipróbált étel nevét sem.

Őszintén és nyíltan kommunikálunk olvasóink felé tehát ne tartsd magadban a véleményed!

    * Kötelezően kitöltendő mező
    Thank you image

    Köszönjük az üzenetedet!

    Kollégáink 24 órán belül felveszik Veled a megadott elérhetőségeid egyikén a kapcsolatot. Addig is nézz szét új tesztjeink között.

    Newsletter icon

    HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

    Szeretnéd, ha mostantól csupán annyi dolgod lenne, hogy megnyisd otthon hírlevelünket és gyorsan átfusd az újdonságokat?

    Mi ígérjük, hogy csakis ínycsiklandozó egészséges eledelekkel és tippekkel zargatunk, hogy szélesítsd a repetoárt házhoz rendeléskor, baráti összejövetelekhez és amikor SOS kellene valami finom falat.

    Nagyon örülnénk, ha hasznos tanácsaink eljutnának minél több egészséges életmód iránt elkötelezett emberhez.

    Feltételek *