Így helyettesítsd hazai alapanyagokkal a külföldi superfoodokat! - Tesztevők

Így helyettesítsd hazai alapanyagokkal a külföldi superfoodokat!

Maticsek Orsolya
Manapság hatalmas divatnak örvendő, messzi tájakról származó superfoodok képeitől hemzseg az Instagram oldala, amelyek szinte mindennaposak a legtöbb gasztroblogger tányérján és persze divatos fotóján.

Ám nemcsak külföldi képeken virítanak, hanem egyre többen fogyasztják itthon is őket. Már-már akkora népszerűségnek örvendenek ezek a szuper egészségesnek hitt ételek, hogy az emberek többsége abban a tudatban él, hogy csakis a külföldi superfoodoknak a mindennapos beillesztésével tarthatják karban az egészségüket. Pedig ehhez egyáltalán nem muszáj ezeket a messzi földről származó superfoodokat fogyasztanunk, ugyanis mindegyiknek van olyan itthon termő megfelelője is, amelyik tápanyagtartalmában egyezik a külföldi superfoodéval, vagy még le is körözi azt.

Nem beszélve arról, hogy a hosszú szállítás érdekében gyakran kell olyan eljárásokhoz folyamodni, amelyek csökkenthetik is ezeknek a már-már gyógyító hatásúnak vélt superfoodoknak a magas ásványi anyag és vitamintartalomban megmutatkozó értékét.

Szintén lényeges szempont a választásnál, hogy a hazai termékeknek jóval kisebb az ökológiai lábnyoma, hiszen nem kell több ezer kilométert utazniuk és feltétlenül csomagolóanyagot látniuk ahhoz, hogy a tányérunkra kerüljenek.

Ráadásul a hazai alapanyagok vásárlásáért még a pénztárcánk is hálás lesz, hiszen azok általában sokkal olcsóbbak.

Lássuk, milyen alternatívákat találunk a hazai kínálatból a legnépszerűbb superfoodokra!

  1. Quinoa helyett köles

A Peru környékéről származó quiona nem éppen a szomszédban terem, hazánkban mégis egyre nagyobb népszerűségnek örvend és széles körben elérhető mind az élelmiszerüzletek polcain, mind pedig az éttermek kínálatában. Kezdetben csak a gluténérzékenyek körében volt olyan elterjedt, de ma már kifejezetten superfoodként tekintenek rá az emberek.

Pedig nem sokban különbözik a hazánk régi és ma is termő élelmiszerétől, a szintén gluténmentes, aranysárga kölestől!

A kölesnek ráadásul kiemelkedő a B1- és B6-vitamin-tartalma és magas ásványi anyag tartalommal bír. De a legjelentősebb a rosttartalma, ugyanis 100 g-jában 22 g található. Véleményem szerint ízben és állagban sem tér el sokban a quionától, ami miatt érdemes lenne az utóbbit választani. Sőt, még a színe is sokkal szebb!

  1. Datolya helyett aszalt szilva

Az aszalt datolya népszerűsége leginkább a természetes édesítő erejében rejlik, amivel a cukrot lehet helyettesíteni az édességek készítése során. Leggyakrabban a nyers vegán ételek receptjeiben találkozhatunk vele. A datolya azonban sajnos messziről származik, ezzel szemben az aszalt szilva igazi hazai termékünk, mégis sokan megfeledkeznek róla. Pedig édessége szinte a datolyáéval megegyező, ugyan kissé pikánsabb gyümölcsös íze van, de ez véleményem szerint inkább előnyére szolgál, mint hátrányára. Az édességek készítéséhez ugyanúgy felhasználható, mint a datolya. Az aszalt szilva ráadásul még a bélműködésünket is támogatja, így kiválóan alkalmazható székrekedés esetén.

  1. Goji bogyó helyett csipkebogyó

Bevallom, sosem értettem a goji bogyó körül forgó óriási őrületet, amikor itt van nekünk a csipkebogyó. A goji bogyó ugyanis főként a magas C-vitamin-tartalma miatt terjedt el, ami a hazai, bárhol fellelhető, akár természetből is gyűjthető csipkebogyónak sokkal magasabb.

Ráadásul a goji bogyót a legtöbb esetben szárított formában fogyasztják az emberek, amelyben, ha az nem kíméletes eljárással készült, elpusztul a C-vitaminnak egy jelentős része. Jobb választás ilyen szempontból a nem hőkezelt szirup, ám ebben az esetben akár válaszhatjuk a csipkebogyóból készülteket is, amiért a Földünk hosszú távon igen hálás lesz.

Természetesen a csipkebogyó fogyasztásánál is fontos figyelni arra, hogy lehetőleg ne tegyük ki túl magas hőmérsékletnek, ha a magas C-vitamin-tartalma miatt szeretnénk magunkhoz venni. Készíthetjük a csipkebogyó teát langyos vízzel és hosszabb áztatással is, amivel ízre ugyanazt kapjuk, csak egy C-vitamin-bomba formájában.

  1. Chiamag helyett lenmag

A chiamag, más néven az azték zsálya már biztosan mindenki számára ismerős itthon, pedig alapvetően egy amerikai, szegények által fogyasztott élelmiszerként volt jelen, mielőtt szerte a világon felkapták, mint „fogyókúrás csodaszert”. Ugyan lefogyasztani nem fog bennünket, de valóban igen magas a chiamag rost- és omega-3-tartalma. Bár az más kérdés, hogy belőle az omega-3 zsírsav hasznosulása a szervezetünkben nem túl jó a magas emészthetetlen rosttartalmának köszönhetően.

Miért ne fogyaszthatnánk azonban a chiamag helyett hazai lenmagot? Rosttartalma ennek is kiemelkedően magas, így ez is bőven beilleszthető a fogyókúrás étrendbe. Omega-3 zsírtartalma is roppant jelentős, bár ennek hasznosulása sajnos mag formájában szintén nem túl jó, emiatt érdemes néha a belőle készült olajat is beilleszteni az étrendünkbe.

De mi a helyzet az olyan népszerű chiából készült pudinggal? Jó hír, hogy a chia mag nyálkaképző tulajdonságával a lenmag arany változata is bír, így abból is készíthetünk hasonló pudingot.

  1. Kókuszzsír helyett repceolaj

A kókuszzsírnak azon túl, hogy messzi tájakról származik és rohamos elterjedése jelentősen növeli a Föld ökológiai lábnyomát, nem sok előnye van – leszámítva a zsíremésztési problémákkal küzdőket, akiknek a diétájába valóban érdemes beépíteni. De ezen kívül nem tartalmaz kevesebb kalóriát és nem kedvezőbb a zsírsavösszetétele sem, mint a növényi olajoké. Sőt, a kókuszzsír tele van telített zsírokkal, hasonlóan, mint például a disznózsír. Nem véletlenül szilárd a halmazállapota, ugyanis ez a tulajdonság a magas telített zsírsavakat tartalmazó zsírokra jellemző.

Sokkal előnyösebb választás az itthon termő repcéből készült repceolaj, aminek a gyönyörű, aranysárga mezőket is köszönhetjük.  A repceolaj extra szűz változatát bátran használhatjuk saláták ízesítésére, főzésre-sütésre alkalmas verzióját pedig az ételeink készítéséhez. Ráadásul a kókuszzsírral szemben ennek pont, hogy a telített zsírtartalma alacsony, a telítetlen pedig igen magas, főként az értékes omega-3 zsírsavat tekintve. Emiatt igen kedvező hatással bír a szív- és érrendszerünkre.

  1. Kesudió helyett dió

A kesudió magas E-vitamin-tartalmáról híresült el, ami miatt sokan napi szinten fogyasztják. Pedig a külföldi kesudiónál a hazai dió sokkal több, majdnem ötször annyi E-vitamint rejt magában. Sőt, a dióban még az omega-3 is nagy arányban fellelhető, így már csak ezért is érdemes belőle heti szinten 2-3 marékkal fogyasztanunk. Na meg persze, isteni finom süteményeket is lehet belőle készíteni, bár ezt talán így karácsony után senkinek sem kell bemutatni. 🙂

  1. Lazac helyett busa

Hogy ne csak növényi superfoodokról beszéljek, térjünk át a lazacra, aminek gyönyörű színén túl valóban magas az omega-3-tartalma, ami miatt igen nagy népszerűségnek örvend hazánkban is. Bár szintén nem a legolcsóbb superfoodról beszélünk. Sokan nem is tudják, hogy nemcsak a tengeri halak – bár általában valóban magasabb arányban megtalálható bennük – tartalmaznak értékes omega-3 és 6 zsírsavakat, hanem a hazai halaink is. Ilyen például a busa, amelyhez a lazachoz képest töredék áron hozzájuthatunk. Ugyan a busa valamivel kevesebb értékes zsiradékot tartalmaz, mint a lazac, de ez főként a sokkal alacsonyabb zsírtartalmának köszönhető, aminek hála viszont kevesebb kalóriát is tartalmaz.

Forrás:

Szabó Adrienn: Magyar Superfood

gasztrohos.hu

Rodler Imre: Új tápanyagtáblázat

Minden bejegyzés a szerző saját független véleménye és értékelése, a Tesztevőket jogi felelősség nem terheli.
LÉGY EGY PROFI CSAPAT TAGJA,

JELENTKEZZ
TE IS TESZTEVŐNEK!

Ha szeretnél te is kipróbálni új helyeket, vagy vérbeli profiként rengeteg megosztandó kedvenced van, csatlakozz csapatunkhoz és legyél te is tesztevő.

Készen állsz, hogy elárulj pár részletet magadról?

Tesztevők Jelentkezz Kép

Tedd meg az első lépést

A fiatal, lendületes titánok, akik mindent felkutatnak, hogy senkinek se kelljen a legelejéről kezdeni. Csapatunk csak az ételek iránt érzett rajongásával kapcsolódik bármely helyhez, termékhez, így biztos lehetsz, hogy mindenkit pártatlanul ítélünk meg és alaposan “átrágjuk” magunkat a részleteken.

Fontos szempont a kiválasztásnál, hogy képes legyél olvasmányosan megfogalmazni a tapasztalatot és készíteni egy szép képet a poszthoz. Csak ne feledd: előbb a fotó, aztán az élmény, végül az írás! Legalábbis szerintünk így jön ki a legszebb eredmény. :)

Ha írsz nekünk, meg fogunk kérni egy próba tesztre. Célunk, hogy a beérkezett anyaggal előszűrjük, hogy kivel szeretnénk hosszútávon együtt dolgozni. Nincsen nehéz dolgod, mert egyrészt vajszívünk van, másrészt ha amúgy is szeretsz kipróbálni/bemutatni helyeket, 1-2 nap alatt elkészülhet a mű. Ne aggódj, nem fogjuk a beleegyezésed nélkül felhasználni az írást, ha beleszeretünk, úgyis átadjuk neked a lehetőséget.

Közösségünk fontos teszt szempontjai közé tartozik a kiszolgálás/kiszállítás gyorsasága, személyzet kedvessége, tálalás, ízélmény és az ár-érték arány. Kérünk jelöld meg, hogy az étel milyen csoportba tartozik (laktózmentes, vegetáriánus, gluténmentes, stb.) és ne feledd el megadni a hely és a kipróbált étel nevét sem.

Őszintén és nyíltan kommunikálunk olvasóink felé tehát ne tartsd magadban a véleményed!

    * Kötelezően kitöltendő mező
    Thank you image

    Köszönjük az üzenetedet!

    Kollégáink 24 órán belül felveszik Veled a megadott elérhetőségeid egyikén a kapcsolatot. Addig is nézz szét új tesztjeink között.

    Newsletter icon

    HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

    Szeretnéd, ha mostantól csupán annyi dolgod lenne, hogy megnyisd otthon hírlevelünket és gyorsan átfusd az újdonságokat?

    Mi ígérjük, hogy csakis ínycsiklandozó egészséges eledelekkel és tippekkel zargatunk, hogy szélesítsd a repetoárt házhoz rendeléskor, baráti összejövetelekhez és amikor SOS kellene valami finom falat.

    Nagyon örülnénk, ha hasznos tanácsaink eljutnának minél több egészséges életmód iránt elkötelezett emberhez.

    Feltételek *