Gyakori bakik, melyeket legtöbben elkövetünk, amikor változtatni szeretnénk táplálkozásunkon - Tesztevők

Gyakori bakik, melyeket legtöbben elkövetünk, amikor változtatni szeretnénk táplálkozásunkon

Maticsek Orsolya
A legtöbben január 1-jén különböző fogadalmakat hozunk azzal kapcsolatban, hogy min fogunk változtatni az újévben. Ezek a célkitűzések mind szép és jók, azonban sajnos a legtöbb esetben nem tartjuk be a megfogadott dolgok 90%-át. De mi ennek az oka, amikor olyan nagy lelkesedéssel indítjuk az új esztendőt?

A kudarc hátterében az esetek többségében az áll, hogy túl nagy célokat tűzünk ki magunk elé, ami egyszerre hatalmas feladatnak ígérkezik. Az is gyakran előfordul, hogy a kitűzött célokat túl gyorsan akarjuk elérni és türelmetlenek vagyunk magunkkal szemben. Ha nem sikerül valami az egyik napról vagy hétről a másikra, azt rögtön kudarcként könyveljük el. Ezen a mélyponton pedig hajlamos az ember fel is adni a kitűzött céljait, így akár már január végére is visszakerülhetünk oda, ahonnan indultunk.

Ha jobban belegondolsz, biztosan Neked is volt már olyan újévi fogadalmad, amit hatalmas lelkesedéssel fogadtál meg és teljes erőbedobással vetetted bele magad január 1-jén a céljaid elérésébe. Aztán egyszercsak a lelkesedésedet mintha elvágták volna: semmi sem maradt belőle, ahogyan a kitűzött cél eléréséből sem.

Így van ez általában a táplálkozásunkkal kapcsolatos fogadalmakkal is. Van, aki fogyni szeretne újév alkalmával, van, aki hízni vagy izmosodni, van, aki csak egészségesebben akar étkezni, és van, aki a fenntartható táplálkozást tűzi ki feladatául az újévre. Legyen bármi is a célunk a táplálkozásunkkal kapcsolatban, ez az a terület, amin talán – kezdeti lelkesedés ide vagy oda – a legnehezebb változtatnunk. Hiszen tele vagyunk berögzült szokásokkal és imádjuk a megszokott, kedvenc ételeinket. Hiába az újévi fogadalom, csak-csak belenyúlunk abba a nasi szekrénybe és elcsábulunk a boltokban a csokoládépolcok előtt, vagy éppen a nagy rohanásban a nap során már megint kihagyunk egy-két étkezést, amit este próbálunk egy ültő helyünkben bepótolni.

De mi az, ami segíthet a számodra abban, hogy az újévi fogadalomból ne csak egy pár napos vagy pár hetes elhatározás legyen? Mit tehetsz azért, hogy az életmódváltás tartóssá váljon és jövő ilyenkor azt mondhasd „büszke vagyok magamra, mert megcsináltam, amit kitűztem magam elé!”

Most összeszedtem a számodra a 3 leggyakoribb hibát a táplálkozással kapcsolatos változtatások terén, amelyeket előre vagy időben felismerve orvosolni tudsz a siker érdekében.

1. Túl nagy lépésekkel akarsz haladni

Leggyakrabban a fogyásnál vagy izmosodásnál, mint célkitűzésnél szokott előfordulni az, hogy az ember türelmetlen magával szemben, aminek a hátterében a kezdeti túl nagy lelkesedés áll. Ennek veszélye, hogy annyira beleéljük magunkat valamibe, hogy arra nem is szeretnénk már várni, hanem azonnal akarjuk. És ez általában nem maga az életmódváltás, hanem rögtön a kívánt test elérése. Éppen ezért sokan hamar feladják az újévi céljaikat, látva, hogy nem kúsznak lefelé azok a kilók vagy éppen nem nő az izomtömeg látványos mértékben.

Fontos, hogy legyen türelmed magaddal szemben. Hiszen az egészséges fogyás üteme heti fél-egy kiló, ami bizony nem látszik meg rögtön a tükörbe pillantva és a kockák sem egyik hétről a másikra jelennek meg a hasunkon.

2. Egyszerre akarsz mindenen változtatni

A leggyakrabban előforduló hiba, amennyiben az ember túl lelkes, hogy egyszerre akar mindenen változtatni a táplálkozásában. Hirtelen a kakaós csigás reggelit felváltja a zöldségturmix, a tésztaételeket a brokkoli csirkemellel, az édességet a citromos víz, a kenyeret pedig az ízetlen pufi rizs. Nem csoda, hogy pár nap vagy hét múlva az emberre hatalmas mértékű falásrohamok törnek, és hirtelen azt veszi észre, hogy egész nap a kedvenc ételeit tünteti el magába mindenféle kontroll nélkül.

De mit lehet akkor tenni?

Kezdj apró lépésekkel! Először fokozatosan cseréld le az otthoni nyersanyagokat és élelmiszereket. Például, ha eddig nem sok zöldséget és gyümölcsöt ettél, kezdd el ezeket is beletenni a bevásárlókosaradba. Persze lehetőleg ne azokat válaszd, amiket sosem szerettél, hiszen hiába teszed tele kelbimbóval a kosaradat, ha az utána a kukában köt ki.

Vásárolj olyanokat, amit ismersz és szeretsz, majd csempészd bele őket fokozatosan az ételeidbe.

Így érdemes például lépésről-lépésre lecserélned az otthoni nasikat is egészségesebb alternatívára, például gyümölcsökre, vagy ha nem a fogyás a cél, akkor olajos magokra, esetleg cukormentes aszalványokra. Azonban az utóbbiakból se spájzolj be túl nagy mennyiséget, mert hajlamos az ember belőlük több zacskónyit is megenni.

Sokat segít a bevásárlásnál, ha otthon előre összeírod magadnak, hogy mit szeretnél venni, így célirányosabban tudsz elhaladni a csokoládék és chipsek hívogató sora mellett.

3. Teljesen kizárod a kedvenc ételeidet

Fontos tisztázni, hogy az egészséges szervezet számára egyik élelmiszer sem rossz, csupán a mértékre kell odafigyelni! Éppen ezért, ha eddig minden egyes nap ettél csokit, semmiképp se kezdd azzal az életmódváltást, hogy megfogadod, hogy soha többet nem eszel csokoládét. Ezt úgysem fogod tudni betartani, ám amikor ismét a csokoládéhoz nyúlsz, azt kudarcként fogod megélni, ami miatt az ember hajlamos az egész újévi elhatározásáról lemondani.

Mit tegyél helyette?

Tekints életmódváltásként a táplálkozásoddal kapcsolatos változtatásokra! Ne egy futóversenyként fogd fel, amit gyorsan, minden energiádat beleadva kell lefutnod. Helyette alakíts ki magad számára egy olyan táplálkozást, amivel jó barátságban tudsz lenni. Hiszen, ha már az elején utálod az egészet, akkor hogyan élhetnél együtt vele egész életed során?

Döntsd el magadban, hogy melyek azok a dolgok, amelyekről könnyen le tudsz mondani és melyek azok, amik nélkül úgy érzed, hogy nem tudsz élni és egyezz meg magaddal. Ha például imádod a gumicukrot és előtte minden nap megettél egy egész csomaggal, akkor mostantól csak heti 1 alkalommal, például vasárnaponként tegyél így! Ilyen kompromisszummal nem fog rádtörni az a bizonyos “soha többé nem ehetek a kedvenc ételeimből” fojtogató érzés.

Apró lépésekkel haladj a kitűzött célod felé, amiket még úgy érzel, hogy képes vagy megtenni, majd fokozatosan vezess be új változtatásokat az életedbe. És ne feledd, a lényeg, hogy szeresd is meg az új életmódodat!

Minden bejegyzés a szerző saját független véleménye és értékelése, a Tesztevőket jogi felelősség nem terheli.
LÉGY EGY PROFI CSAPAT TAGJA,

JELENTKEZZ
TE IS TESZTEVŐNEK!

Ha szeretnél te is kipróbálni új helyeket, vagy vérbeli profiként rengeteg megosztandó kedvenced van, csatlakozz csapatunkhoz és legyél te is tesztevő.

Készen állsz, hogy elárulj pár részletet magadról?

Tesztevők Jelentkezz Kép

Tedd meg az első lépést

A fiatal, lendületes titánok, akik mindent felkutatnak, hogy senkinek se kelljen a legelejéről kezdeni. Csapatunk csak az ételek iránt érzett rajongásával kapcsolódik bármely helyhez, termékhez, így biztos lehetsz, hogy mindenkit pártatlanul ítélünk meg és alaposan “átrágjuk” magunkat a részleteken.

Fontos szempont a kiválasztásnál, hogy képes legyél olvasmányosan megfogalmazni a tapasztalatot és készíteni egy szép képet a poszthoz. Csak ne feledd: előbb a fotó, aztán az élmény, végül az írás! Legalábbis szerintünk így jön ki a legszebb eredmény. :)

Ha írsz nekünk, meg fogunk kérni egy próba tesztre. Célunk, hogy a beérkezett anyaggal előszűrjük, hogy kivel szeretnénk hosszútávon együtt dolgozni. Nincsen nehéz dolgod, mert egyrészt vajszívünk van, másrészt ha amúgy is szeretsz kipróbálni/bemutatni helyeket, 1-2 nap alatt elkészülhet a mű. Ne aggódj, nem fogjuk a beleegyezésed nélkül felhasználni az írást, ha beleszeretünk, úgyis átadjuk neked a lehetőséget.

Közösségünk fontos teszt szempontjai közé tartozik a kiszolgálás/kiszállítás gyorsasága, személyzet kedvessége, tálalás, ízélmény és az ár-érték arány. Kérünk jelöld meg, hogy az étel milyen csoportba tartozik (laktózmentes, vegetáriánus, gluténmentes, stb.) és ne feledd el megadni a hely és a kipróbált étel nevét sem.

Őszintén és nyíltan kommunikálunk olvasóink felé tehát ne tartsd magadban a véleményed!

    * Kötelezően kitöltendő mező
    Thank you image

    Köszönjük az üzenetedet!

    Kollégáink 24 órán belül felveszik Veled a megadott elérhetőségeid egyikén a kapcsolatot. Addig is nézz szét új tesztjeink között.

    Newsletter icon

    HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

    Szeretnéd, ha mostantól csupán annyi dolgod lenne, hogy megnyisd otthon hírlevelünket és gyorsan átfusd az újdonságokat?

    Mi ígérjük, hogy csakis ínycsiklandozó egészséges eledelekkel és tippekkel zargatunk, hogy szélesítsd a repetoárt házhoz rendeléskor, baráti összejövetelekhez és amikor SOS kellene valami finom falat.

    Nagyon örülnénk, ha hasznos tanácsaink eljutnának minél több egészséges életmód iránt elkötelezett emberhez.

    Feltételek *